Escapades

Talaia privilegiada

D'Arbúcies al castell de Montsoriu, un dels millors exemples de fortalesa d'època gòtica de Catalunya, que estarà obert a les visites a partir d'aquest gener

Pujar al mil·lenari castell de Montsoriu mereix la pena només pel fet de gaudir de la magnífica vista que ens ofereix. Situada al cim d'un turó de més de 600 metres, al peu del Montseny i a tocar de les Guilleries, a cavall dels municipis d'Arbúcies i Sant Feliu de Buixalleu, la fortalesa domina la vall de la Tordera i tot el corredor mediterrani de Girona a Granollers. Aquesta envejable situació va ser el que el va portar a convertir-se en la seu militar dels vescomtes de Cabrera en el moment que aquesta nissaga era de les més poderoses del país i de la Mediterrània, al segle XIII. A partir del pròxim 22 de gener, però, l'ascens al castell tindrà un nou al·licient: la possibilitat de reviure la història i la manera de viure a la Catalunya de l'edat mitjana visitant l'interior de la fortalesa, que s'obre al públic després de diverses campanyes arqueològiques i de complexos treballs de rehabilitació.

Per arribar-hi, proposem una ruta a peu de poc més de 7 km seguint el PR-C201 des d'Arbúcies, tot i que si es vol, també es pot fer una versió reduïda de l'excursió accedint en cotxe als peus del turó de Montsoriu. Per fer-ho, cal seguir la carretera que uneix Arbúcies i Breda i a l'altura del coll de n'Orri girar a la dreta en direcció a Fogueres de Montsoriu. A partir d'aquí, cal continuar fins a trobar un indicador del castell i deixar el cotxe a peu de carretera. Des d'aquest punt, només cal fer una caminada d'uns 30 minuts per una pista forestal per arribar al castell.

Si apostem per la caminada llarga, el punt de sortida és el Museu Etnològic del Montseny, la Gabella, situat al bell mig d'Arbúcies, a la plaça de la Vila, de visita obligada si volem conèixer una mica millor el patrimoni cultural del massís del Montseny. A la planta baixa hi una maqueta del recinte del castell al segle XIV i algunes de les restes trobades en les excavacions que s'hi han fet.

Des de la plaça de la Vila, presidida per l'anomenat arbre de la Llibertat –un plàtan centenari al voltant del qual se celebren diverses activitats culturals del poble– agafarem el carrer del Vern i el seguirem fins a arribar a la font de bomba de can Salau. Des d'aquí seguirem les marques vermelles i blanques del GR 83 pels carrers empedrats del barri del Castell fins a trobar les fites grogues i blanques del PR-C201 que ens acompanyaran al llarg de l'itinerari. El nom del barri es deu precisament al fet de situar-se a l'inici del camí tradicional d'anar al castell.

Al cap d'un parell de quilòmetres des del punt de sortida arribarem a la Perxada del Replà, un bosc de castanyers que proporciona al camí molta ombra i vegetació. Una perxada és una castanyeda explotada per aprofitar-ne la fusta. Després de deixar la pista i seguir per un corriol (també senyalitzat), l'itinerari s'enfila per un altre tram ombrívol anomenat el sot de la Geneta.

El darrer tram del recorregut arriba al turó de Montsoriu per un corriol molt agradable que va pujant entre alzinars fins a arribar al castell. Un cop a dalt, a més de visitar l'interior del castell –sempre que hàgim fet la reserva prèviament– podem fer una petita caminada de cinc minuts fins a la torre de les Bruixes, situada en un turó al costat mateix i des d'on les vistes al conjunt són magnífiques.

VISITES

Reserva. Les visites al castell s'han de fer en grup i amb guia. Cal fer reserva prèvia a www.montsoriu.cat
Preus. Adult: 5 €. Infant entre 6 i 14 anys: 3 €. Jubilat o major de 65 anys: 3 €. Infant menor de 6 anys: 0 €

FITXA DE LA RUTA

Distància. 7,2 km
Altitud màxima. 610 m
Punt d'inici. Museu Etnològic del Montseny, la Gabella, a Arbúcies. Des d'allà se segueix el PR-C 201 fins al castell de Montsoriu.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Regne Unit

Detenen dues veteranes activistes per atacar la Carta Magna

Barcelona
Afganistan

Les inundacions a Baghlan deixen uns 300 morts

SOCIETAT

Neixen polls de falcó pelegrí al Port de Tarragona, el segon cop en deu anys

TARRAGONA
MEDI AMBIENT

Primera instal·lació fotovoltaica amb doble orientació est-oest a la UdL

LLEIDA
SOCIETAT

La Transéquia genera un impacte econòmic al Bages de 300.000 euros

MANRESA

Mor el conductor d’un cotxe en un xoc frontal amb un autocar

SALDES
MEDI AMBIENT

Tarragona, distingida com a municipi compromès amb la biodiversitat marina

TARRAGONA

Foc forestal a Batea que s’estén cap a l’Aragó