Escapades

Cap al mar per camins rurals

Una ruta circular, a l'Escala, ens acosta a Empúries des dels masos fortificats de l'entorn rural del municipi

L'Escala és una vila marinera amb una gran diversitat de paisatges marins: des de platges de sorra formades per dunes litorals fins a massissos rocosos i cales abruptes. Vuit quilòmetres de costa que s'estenen des del Riuet, al nord, on s'acaba el terme de Sant Pere Pescador, fins a la cala de Montgó, al sud, on comença el terme de Torroella de Montgrí. El camí de ronda del poble recorre aquests vuit quilòmetres de cap a cap i és una bona manera de conèixer el front marítim del municipi. Si ens allunyem del mar, però, l'Escala ofereix també moltes opcions per al senderisme, camins rurals i ramaders que ens portaran fins a masos fortificats, antics molins fariners o restes d'esglésies preromàniques.

És el cas de la ruta que proposem avui, que té la particularitat d'acostar-nos al mar des de l'interior del terme municipal, tot descobrint racons de gran interès històric i paisatgístic. Es tracta d'una ruta circular de sis quilòmetres que té el punt de partida i arribada al pàrquing del restaurant El Molí de l'Escala, a l'entrada nord del municipi, un antic molí fariner on a finals del segle XIX es va instal·lar la primera central elèctrica de l'Empordà. El conjunt, format per diversos cossos, està situat a la riba del Ter Vell –l'antiga desembocadura del Ter–, on al segle XV encara s'hi podia arribar amb les barcasses. Des d'aquest punt ens dirigirem cap als masos de les Corts (direcció nord-est). El primer que trobarem, just després de la resclosa del Molí, a mà esquerra del camí, són les restes de l'ermita romànica de Sant Vicenç de les Corts. L'ermita tenia planta de creu llatina i un absis semicircular que és gairebé l'únic vestigi que en resta. Una mica més endavant trobarem els masos fortificats de mas Feliu –conegut també com a can Baix– i de mas Torreportes o can Noguera. Tots dos tenen torres defensives de planta rodona, d'uns 12 metres d'alçada, dels segles XVI-XVII. La de mas Torreportes conserva encara en el seu coronament les mènsules de la corsera, mentre que a la del mas Feliu s'hi pot veure el pont que la comunica amb el mas.

Continuarem pel camí situat entre els dos masos fortificats i traspassarem la muntanya fins a arribar a l'Oficina de Turisme de l'entrada nord de l'Escala, on haurem de travessar la carretera per continuar el camí a l'altre costat, en direcció nord-est. De seguida trobarem, a mà esquerra, les ruïnes de Santa Magdalena, del segle V. Originalment va ser un recinte funerari cristià, però es calcula que aproximadament un segle després es va convertir en una capella, amb una necròpolis al costat. Finalment, al segle VIII, es va convertir en una església amb planta de creu llatina i campanar al creuer.

Un cop passades les ruïnes continuarem fins al mas Sastruc, des d'on tindrem una bona panoràmica de la plana de l'Empordà, amb els Pirineus al fons. Deixarem el mas enrere tot seguint en línia recta, sense deixar la direcció nord-est. En arribar a la muntanya de la Coma trobarem la tanca del Jaciment d'Arqueologia de Catalunya-Empúries i la resseguirem pel mateix camí en direcció al poble de Sant Martí d'Empúries. Per continuar la ruta, ara ja arran de mar, no cal entrar en aquest petit poble, situat dalt d'un promontori, sinó que podem agafar directament el passeig de les platges d'Empúries en direcció a l'Escala. Val la pena, però, desviar-se un moment del recorregut i fer una passejada pels carrers d'aquest petit nucli de caire medieval que durant els segles IX, X i XI va ser la capital del comtat d'Empúries. Després d'aquesta breu visita reprendrem la ruta i farem tot el passeig d'Empúries, que té 2,5 quilòmetres de llargada, passant davant les platges del Molí Grec, les Muscleres, Portitxol i del Rec, fins a arribar al pont de Rec, final del passeig de vianants. En aquest punt girarem a la dreta per l'avinguda Francesc Macià, tot seguint sempre el mateix rec, fins a arribar a un centre de jardineria. Aleshores només ens caldrà creuar la carretera per tornar a ser al pàrquing del restaurant El Molí de l'Escala.

FITXA TÈCNICA

Lloc de sortida: Pàrquing del restaurant El Molí de l'Escala
Tipus de ruta: Circular
Distància: 6 km
Temps: Aprox. 3 hores
Dificultat: Baixa
Més informació: www.visitlescala.com

Sis rutes diferents

La ruta de les Corts a Empúries és una de les sis propostes de senderisme que l'Ajuntament de l'Escala ofereix a tots aquells que volen conèixer el municipi d'una manera diferent. Hi ha rutes d'interior, com la del camí dels Termes (3,5 km), la de Vilanera (2 km) o la dels masos (7 km) i rutes de litoral, com el camí de ronda, però també propostes que permeten gaudir dels dos tipus de paisatge, com la volta al terme municipal, de 18 km.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La UB assegura que els acampats no interferiran a la zona de votació

societat

Arrenca una nova edició de Temps de Flors, amb cues de gent des de primera hora del matí

girona

Tracten 32 palmeres per evitar la presència de l’escarabat morrut

SABADELL

Mor una dona de 80 anys atropellada al passeig de Fabra i Puig

societat

El Cercle Empresarial recull 10.000 euros per al Banc dels Aliments

girona

L’Ajuntament tanca la carpeta del projecte fallit del ‘Bloom’

Cent anys del santuari de Lourdes d’Arenys de Munt

Arenys de Munt
BARCELONA

Una aurora boreal es deixa veure al cel de Catalunya