Arts escèniques

Crítica

teatre

Un vals per a la Ventafocs, ben agre

Deia Carolina Bianchi a Cadela Força que no és suficient dir que la venjança de les dones maltractades és la seva supervivència. Bàrbara Mestanza apel·la a una revisió del patriarcat a Sucia que tampoc genera confiança. El resultat de L’últim ball (del bolero van al pas doble, el tango i un vals que serà fatídic) és prou inoportú. La desesperació de la dona l’hauria pogut portar a fer com Hedda Gabler, desenganyada de tot. Però el més empoderador hauria estat sortir lliurement com una Ventafocs que llença la seva sabata al riu. La Roser és una Nora que no sap gestionar bé el seu cop de porta. La seva poca traça la fa dèbil. Potser no és un final de conte feliç però mostra una vulnerabilitat molt generosa, que s’aplaudeix amb la sensació d’aplaudir un final que no és el que voldries, però que és coherent.

Un muntatge dramàtic, amb voluntat de provocar reflexió, ha de pretendre construir una trama sobre uns personatges que viuen una contradicció que es va desplegant. L’últim ball, per exemple, guanya intensitat amb l’aparició del fill. Cada sortida (amb una interpretació sòbria de Daniel Cuello-Esparrell) fa un gir que eleva el drama. Més pla és el paper del marit (Gal Soler, turmentat pels secrets) i la dona (Montse Miralles, òrfena d’un pare que la sobreprotegia massa). Tenir un mapa tan traçat impedeix que aquests personatges empatitzin i acaben amb una interpretació que gesticula excessivament. Cada quadre arrodoneix una informació que desemboca a la tragèdia. Sembla que, com diu el títol, la relació es trencarà, que serà ferma la decisió: la Roser marxa de la protecció de l’Arnau, com si fos una Nora desorientada d’avui.

L’últim ball
Autoria: Gal Soler
Direcció: Txell Roda
Intèrprets: Montse Miralles, Gal Soler, Daniel Cuello-Esparrell
Dijous, 10 d’agost (fins al 27), al Teatre Gaudí Barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ART

Gerard Castellví i l’emoció d’explorar

TARRAGONA
novetat editorial

Jordi Coca s’acomiada de la novel·la

Barcelona
Marcela Topor
Directora del “Catalonia Today”

“«Catalonia Today» va ser un projecte pioner a la premsa catalana”

Banyoles
Arquitectura

Clara Crous i d’Harquitectes, Premi Arquitectures ex aequo del COAC 2024

Girona
GIRONA

La penya flamenca La Gerundina clou amb una festa la celebració del seu 10è aniversari

girona
TEATRE

Cultura incentiva l’impuls d’un mercat estratègic de teatres de sala

BARCELONA
Cultura

El Museu Morera de Lleida obre al públic l’espai on conserva i restaura obres d’art

Lleida
música

El 2n Festival de Jazz omplirà de ‘swing’ Matadepera aquest cap de setmana

matadepera
GIRONA

Miquel Muñoz guanya el Premi Joves Fotògraf(e)s de l’INSPAI

GIRONA