El copilot pot haver bloquejat la porta de la cabina per impedir que el comandant l'obri des de fora
Lufthansa assegura que Lubitz havia passat totes les proves psicològiques i tenia una bona formació
La companyia aèria Lufthansa, matriu de Germanwings, ha explicat aquest dijous que el copilot de l'avió estavellat dimarts als Alps francesos, Andreas Lubitz, podria bloquejat la porta de la cabina des de dins per evitar que el comandant l'obrís amb un codi de seguretat.
L'aerolínia ha corroborat aquest migdia en una roda de premsa les primeres conclusions de la Fiscalia de Marsella, que ha apuntat que el segon oficial del vol Barcelona-Düsseldorf va fer caure l'aparell de manera deliberada,
El director general de l'aerolínia, Carsten Spohr, ha recordat que des dels atemptat de l'11 de Setembre a Nova York les portes de la cabina són blindades i només hi poden accedir els tripulants.
En aquest sentit, ha precisat que si es dóna el cas que un dels pilots es queda sol a la cabina i perd el coneixement altres tripulants tenen un codi de seguretat per desbloquejar.
Per aquest motiu, ha apuntat que una possibilitat és que el copilot de l'avió accidentat hagués accionat des de dins un mecanisme que impedeix obrir la porta durant cinc minuts encara que algú introdueixi el codi. Tot i així, ha subratllat que no vol fe “especulacions” en aquest sentit perquè també hi ha la possibilitat que el comandant no hagués picat bé el codi de desbloqueig.
Spohr ha assegurat que els seus pilots han de passar proves psicològics seguint els estàndards internacionals més alts i reben exhaustiva formació a Alemanya i Estats Units.
Segons ha explicat, Lubitz es va formar a l'escola de pilots de Lufthansa a Bremen el 2008 i va començar a treballar per a Germanwings com a copilot d'A-320 al desembre del 2013. El copilot va interrompre la seva formació fa sis anys durant uns mesos per causes que no ha sabut aclarir, però ha assegurat que és “habitual”. En qualsevol cas, abans de reprendre els estudis va tornar a superar els exàmens mèdics i els tests psicològics. “Havia superat al 100% totes les proves mèdiques i psicològiques” i tenia un expedient i una actitud “impecable”. Segons ha dit, el seu rendiment era molt bo i “n'estàvem orgullosos”, ha dit.
El directiu ha manifestat que aquest “és un dels esdeveniments terribles del nostre grup” i ha assegurat que els ha deixat “colpits”. “Farem tot el que calgui per aclarir-ho tot”, ha garantit.
Spohr ha insistit que segueixen estàndards molt elevats però i que admès que “no hi ha cap manera d'evitar un accident com aquest”.
“Tant se val les mesures de seguretat que prenguem, perquè un cas individual, particular i aïllat com aquest no pot evitar-se”, ha reconegut.
“Seleccionem amb gran cura els nostres pilots i intentem posar l'accent sobre la seva capacitat psicològica abans que puguin prendre el comandament d'un avió”, ha assenyalat. “Ni en el nostre pitjor malson no podríem haver imaginat una tragèdia així”, ha lamentat.
“És un dia negre, però insisteixo que confiem plenament en els nostres pilots”. “En principi, tenim els millors pilots del món, que normalment mantenen molt alt el nivell de Lufhsansa, aquest és, esperem, un cas únic”, ha insistit.