Medi ambient

Medi ambient

Albanyà crea una taxa pel pas de camions a les pistes

La nova ordenança fiscal vol fer contribuir els camions i la maquinària d'explotació forestal al manteniment dels camins

Els propietaris forestals diuen que perjudicarà l'explotació del bosc

D'ençà d'aquest mes de gener Albanyà s'ha dotat d'una nova ordenança fiscal, la taxa per a usos excepcionals dels camins i vies rurals. L'objectiu de la taxa és fer contribuir els camions de gran tonatge que accedeixen al bosc per l'explotació forestal al manteniment de camins que l'Ajuntament no pot assumir. La nova taxa està pensada essencialment per a la pista que va des d'Albanyà fins al nucli de Lliurona: el febrer del 2012 es van acabar les obres de millora d'aquesta pista, amb un cost de 235.439 euros, i des d'aleshores tot el recorregut està cobert de pòrtland.

“No hi ha una voluntat recaptatòria amb aquesta taxa, però tenim un territori de 94 km quadrats, molts camins a mantenir i creiem que els camions de fort tonatge que hi passen han de poder contribuir-hi, perquè un municipi de 170 habitants com el nostre, que només té ingressos per habitants, no té pressupost per fer-ho”, explica l'alcalde, Joan Fàbregas.

Les taxes establertes per la nova ordenança varien en funció dels vehicles i de la seva capacitat de transport. Per exemple, per a camions de fins a 3.000 quilos de càrrega útil, s'aplicarà una taxa de 12,02 euros per camió i dia; 18,03 euros, per a camions d'entre 3.000 quilos i 10.000 quilos, i 30,04 euros, per a camions de més de 10.000 quilos. Unes taxes similars també s'aplicarien per a tractors, maquinària i remolcs.

Propietaris descontents

Els propietaris forestals de la zona contactats per aquest diari afirmen que desconeixien l'existència de la taxa i temen que perjudiqui, amb aquest cost afegit, l'explotació del bosc, l'única activitat que es pot fer en aquestes zones. Un d'aquests propietaris, Lluís Mir, explica que quan es talla bosc s'hi actua durant un parell d'anys, i després ja no s'hi torna a tallar durant 20 anys. “Si en el moment en què es pot explotar el bosc ens posen una taxa, ja no serà rendible”, diu Mir. Una altre propietari, Ton Sureda, considera que, en tot cas, si l'explotació forestal ha de contribuir al manteniment, l'Ajuntament hauria hagut de parlar-ho amb els propietaris. Esteve Quera, propietari al sector de Bassegoda, diu que alguna d'aquestes pistes les va crear als anys 40 o 50 el seu rebesavi per fer explotació forestal. “Són pistes que van obrir els propietaris, se'n va autoritzar l'ús públic i ara volen carregar-hi una nova taxa. Si l'Ajuntament no pot mantenir el formigó que ha posat als camins, potser no ho havien d'haver fet”, diu Quera.

LA XIFRA

30,04
euros per camió i per dia
pagaran els camions de més de 10.000 quilos de càrrega útil que passin per les pistes.

Els turismes no pagaran

La taxa per a usos excepcionals dels camins i vies rurals aprovada pel municipi d'Albanyà també recull una tarifa de 3,01 euros per turisme i per dia. Joan Fàbregas explica, però, que això no significa que els turismes hagin de pagar per utilitzar aquests camins, i que l'Ajuntament no té intenció d'anar en aquest sentit. “La taxa per a turismes només s'ha inclòs en previsió de casos excepcionals, per exemple si es ve a rodar una pel·lícula, o si s'organitza una activitat que necessités tallar la carretera”, diu l'alcalde.

Sobre aquest punt, un dels propietaris consultats per aquest diari explica que seria més lògic posar una taxa als cotxes 4x4 “dels estranys que vénen a a destrossar boix i plantes protegides, i no pas als propietaris forestals que no poden fer cap altra activitat que tallar bosc”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.