la crònica

Un circ anomenat rodalies

«Fins als últims 1.000 anys no s'ha estabilitzat el clima del planeta.» Els viatgers que van quedar atrapats ahir a la Garriga, com en altres estacions de la línia 3 de rodalies, a causa de retards de gairebé 50 minuts, van tenir temps d'aprendre coses com ara aquestes. Era el documental del 33 posat al bar de l'estació, on també es venen els bitllets i hi ha un d'aquells panells informatius anunciat fa mesos pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, com a solució dels flagrants forats d'informació.

A les 10.41 h d'ahir, l'hora en què havia de passar per la Garriga un tren en direcció a Barcelona, el panell indicava que faltaven nou minuts perquè passés. A dos quarts de dotze del migdia, continuaven faltant nou minuts perquè passés el mateix tren. Mentrestant, els viatgers esperant, exasperats però resignats, sense fer gaires preguntes, avesats com estan a no rebre cap informació útil de l'estació, ni de la megafonia ni dels panells informatius. Els mateixos treballadors de l'estació –el personal que ven bitllets i serveix al bar– s'assabenten d'avaries i altres relíquies d'incidències com els viatgers, a partir dels anuncis de megafonia, centralitzats des de Barcelona, sense rebre cap trucada prèvia.

I la megafonia no feia més que informar de fets consumats, d'obvietats dignes d'una anàlisi en profunditat. A les 11, quan el retard era de 20 minuts, la megafonia informava que «per una incidència a les instal·lacions» hi havia retards de fins a 20 minuts. Una estona després, quan continuava sense passar cap tren, precisava que «la circulació estava momentàniament interrompuda». I res més. A l'interior de l'estació, on el temps semblava haver-se aturat feia dècades –si no fos pel documental del 33!– un usuari feia la temptativa de preguntar alguna cosa. No servia per a res. Rebia, de resposta, una encongida d'espatlles i un «no ho sé, si a nosaltres no ens diuen res», mentre un altre personatge amb aire de treballador ferroviari –si no fos que no es movia d'allà– hi posava cullerada i deia que «tot està antiquat», que és normal que hi hagi avaries cada dos per tres i que ara la Generalitat n'ha d'assumir les conseqüències.

I aleshores ve la imatge del conseller Nadal rebent amb els braços oberts la gestió de rodalies i assegurant que visitaran cada lavabo, si cal, per comprovar que tots estan nets i tot és impecable. I, aleshores, el desvalgut viatger pensa que tant li és si els lavabos estan nets o bruts, que ja sortirà pixat de casa, però que almenys els trens surtin mínimament a l'hora i, si no, que l'informin –el que la majoria de la població entén per informar– del que passa. I no pas això d'ahir: quan el panell continuava indicant que faltaven nou minuts per a l'arribada del tren i el retard ja era de 45 minuts, la megafonia deia que havia quedat normalitzada la incidència que afectava la R3 i que per aquest motiu els trens podien tenir demores de més de 40 minuts.

Aquesta mena de circ, acompanyat de no saber si el tren passarà d'aquí a cinc o 35 o 55 minuts, provoca que alguns viatgers busquin alternatives per arribar a Barcelona, com ara l'autobús, que tarda, però, una hora. Finalment, la megafonia anunciava un tren «en breu». Passarien encara uns minuts fins que els viatgers ja fossin a dalt del tren. Després, només els caldria arribar a Sant Andreu Arenal i fer mitja hora més de metro per plantar-se al centre de Barcelona.

La R3 encara té una sola via de Montcada i Reixac en amunt. Això fa que qualsevol incidència generi de seguida un caos que ja forma part de la rutina de milers de ciutadans. La d'ahir, segons fonts d'Adif, va ser motivada per una avaria en el sistema de senyalització i seguretat que va deixar fora de servei la línia de les 10.35 a les 11.12 h. El viatger que a les 10.41 era a l'estació de la Garriga disposat a anar a Barcelona no va arribar a Sant Andreu Arenal fins a les 12.05 h (hi hauria hagut d'arribar a les 11.13), i al centre de Barcelona, a tres quarts d'una. Abans d'entretenir-se a repassar els lavabos –es diu per dins el sofert viatger–, facin el favor de repassar les estacions i infraestructures atrotinades d'aquesta mena de prehistòria del tren que és la R3.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.