Cultura popular

La Mediterrània genera un impacte econòmic de 7,4 milions des de Manresa

Més de tres milions es queden a la ciutat i la resta conformen els diners que s’endú la indústria cultural

La darrera fira va tenir una ocupació del 84%

La Fira Mediterrània de Manresa –que enguany celebra la vintena edició, del 5 al 8 d’octubre– genera un impacte econòmic de 7,4 milions d’euros. Són dades del 2015, l’últim cicle econòmic estudiat i tancat, extretes d’una anàlisi que ha fet la Fundació Universitària del Bages (FUB).

De l’estudi es desprèn que, dels 7.468.062 milions d’euros generats, més de 3,3 es queden a la ciutat, repartits bàsicament en el sector serveis –comerços, hotels i restaurants, entre d’altres. Per elaborar aquesta part de l’anàlisi, la universitat va fer 307 enquestes aleatòries durant el certamen. La resta (4,1 milions) és la xifra d’impacte econòmic sobre la indústria cultural.

El del 2015 és el segon estudi d’aquest tipus que es fa sobre la fira. El primer es va fer el 2010, emprant la mateixa metodologia, fet que permet, ara, comparar dades. Dins l’apartat de diners que es queden a la ciutat, destaca, per exemple, l’augment del 30,5% de la despesa mitjana respecte de l’edició del 2010, xifra que ha passat de 17,36 a 22,67 euros. També es posa en relleu l’increment de l’11% de l’afluència de públic, que en la darrera edició va vorejar els 120.000 visitants. El pressupost de la fira el 2016 va ser de prop d’un milió d’euros, una xifra molt similar a la de les darreres edicions i a la de la propera.

Més ocupació

Els responsables de la fira no només comptabilitzen l’impacte econòmic a través de la FUB, sinó que també estudien altres factors, que permeten comparar l’evolució del certamen.

Pel que fa a l’ocupació dels espectacles, l’any passat va ser del 84%, un 6% més respecte de l’edició del 2015. Es van vendre un total de 9.373 entrades per als espectacles de pagament, que formaven el 34% de la programació. La resta, el 66%, van ser espectacles gratuïts. La diferència respecte de l’any anterior –quan es van vendre 12.216 entrades, amb una ocupació del 78,2%– respon al fet que, el 2016, l’escenari de la Taverna va deixar de ser de pagament.

També va créixer notablement la quantitat de reunions ràpides entre artistes i professionals de l’àmbit cultural a l’espai de la Llotja. L’any passat se’n van comptabilitzar 336, un 53% més respecte de les 220 del 2015.

Més professionals

En la mateixa línia, les dades facilitades per la Mediterrània demostren que també va augmentar la xifra de professionals acreditats –1.137 el 2016 i 1.115 l’any anterior– i la d’artistes convidats, que inclou la programació oficial i els cicles off –128 companyies el 2016 i 112 el 2015.

Dels professionals acreditats en la darrera edició, 180 eren estrangers, suposant això un 16% de la presència total de professionals del certamen.

Malgrat l’augment d’artistes, la xifra que no ha experimentat variació entre les dues darreres edicions de la Fira Mediterrània és la del nombre d’activitats dutes a terme durant els dies de fira. L’any passat, se’n van fer 301 –182 d’artístiques, 74 de professionals, 45 de ciutat–, mentre que el 2015 se’n van comptar 302, tan sols una més que en l’edició posterior.

LES XIFRES

307
enquestes
aleatòries va fer la FUB per comptabilitzar l’impacte econòmic de la Fira de la Ciutat.
120.000
visitants
va tenir el certamen el 2015, una xifra que representa un 11% de públic més que el 2010.
336
reunions
ràpides entre artistes i professionals a l’espai de la Llotja durant el 2016, un 56% més que el 2015.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.