Cinema Critica

OPINIÓ

Imma Merino

Del panteisme a la transcendència

Pràcticament invisible als mitjans, permetent-se el luxe de no concedir entrevistes i ni tan sols rodes de premsa, Terrence Malick (Otawa, 1943) fa que les seves pel·lícules creïn una enorme expectació, sobretot des que, desaparegut durant vint anys vivint a França i viatjant per Àsia, va retornar al cinema amb La delgada línea roja (1998), en què aporta una reflexió sobre la condició humana en l'experiència límit de la guerra. A la dècada dels setanta havia captivat amb Males terres, en què l'assassí Martin Sheen i la seva amant adolescent, Sissy Spacek, intenten fugir travessant planúries desolades sota cels infinits fotografiats amb llum crepuscular, i havia fracassat amb la bellesa de Días del Cielo, en què Néstor Almendros va capturar plenament la llum daurada dels camps de blat de moro de Texas, on una parella condemnada a un destí tràgic hi arriba escapant de la misèria viscuda al Chicago de fa un segle.

La naturalesa, sovint protectora i a vegades inquietant, sempre bella i misteriosa, és omnipresent en el cinema de Malick. A La delgada línea roja hi ha personatges que hi projecten les seves diverses concepcions del món i de la naturalesa humana: els senyors de la guerra hi veuen violència i el domini del més fort, mentre que el soldat Witt/James Caviezel, perdent-se en l'illa on combaten nord-americans i japonesos, hi percep l'harmonia que la humanitat ha perdut.

A El nuevo mundo (2005), particular versió de la història de Pocahontas i John Smith, la naturalesa és el paradís recuperat en el Nou Món que es torna a perdre amb la voluntat de domini i la cobdícia. Hi ha un batec panteista en el cinema de Malick, però en els últims films, L'arbre de la vida i To the wonder, la divinitat és menys immanent i, així, la mateixa naturalesa sembla apuntar cap a la transcendència.

El cineasta cada cop mira més cap al cel per buscar-hi la solució als conflictes humans. I, com si volgués recuperar el temps perdut, té diversos projectes en marxa per lliurar-se a la cosmovisió metafísica. Segons el seu productor, Malick té pendent un documental transcendental sobre la naturalesa i l'univers narrat per Brad Pitt (Voyage of time), i aquest mateix enllestirà dues noves ficcions protagonitzades per Christian Bale i Cate Blanchett.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.