Política

Més mobilitat ferroviària

Els partits del 12-M coincideixen en la necessitat de fomentar la mobilitat de proximitat amb trens tram i més autocars

Aposten, amb diverses fórmules, per la promoció del transport públic convertint-lo en una oferta assequible

Tots aposten per ampliar les ATM per facilitar bonificacions i la integració tarifària

El canvi climàtic i tot allò que hi està relacionat és una prioritat i les propostes en aquest sentit venen, i molt, quan s’acosten les eleccions. Les de mobilitat són de les més rellevants, perquè és un camp estretament lligat a les emissions de CO2, la descarbonització, l’electrificació dels mitjans de transport i les millores a les infraestructures viàries, ferroviàries i portuàries.

Impulsar els trens tram per fomentar la mobilitat de proximitat i les xarxes d’autobusos que connectin tots els pobles amb les de més capacitat és un dels temes en què insisteixen bona part dels partits que concorren a les eleccions al Parlament de Catalunya del 12-M. Les propostes d’aquest tipus de transport elèctric estan molt ben definides per les plataformes ciutadanes que hi treballen i, de fet, ja hi ha el compromís de la Generalitat d’avançar en els estudis de traçat. A les comarques gironines, es planteja el trem tram de l’anella de les Gavarres, el d’Olot a Girona per Banyoles i el de Lloret a Blanes, i els Comuns, la CUP i Junts+ Puigdemont són els partits que hi aposten més explícitament. Això no obstant, la majoria també constaten la necessitat de millorar la xarxa ferroviària actual.

ERC presumeix de l’acord pel traspàs de Rodalies de Renfe a la Generalitat, cosa que ha de permetre una aposta important per modernitzar tota la xarxa ferroviària del país. La inversió en la xarxa de Rodalies la defensen tots els partits. El PP, a més, aposta per avançar i acabar el corredor mediterrani, i el PSC, pel desdoblament de l’R3, la que connecta Barcelona amb el Pirineu, i recull la proposta d’una nova estació al sud de Torelló, que, a la pràctica, seria la de la Garrotxa. Junts coincideix en la necessitat de desdoblar aquesta línia i els Comuns Sumar parlen de millorar-la sense referir-se a aquest desdoblament.

ERC i Junts són els únics que inclouen als respectius programes un baixador o estació del tren d’alta velocitat a l’aeroport de Girona, i els primers ho emmarquen en una proposta estratègica global per a la infraestructura aeroportuària gironina, que contribueixi a la desestacionalització del turisme i millori la connexió amb la ciutat de Girona, amb serveis que també connectin amb els polígons industrials de la rodalia de la capital gironina.

Per altra banda, hi ha una coincidència general en la promoció del transport públic convertint-lo en una oferta assequible per a les butxaques més febles i, evidentment, amb un servei més modern i eficaç. Tots aposten per ampliar les àrees territorials de mobilitat (ATM), perquè això hauria de facilitar la integració tarifària i l’ampliació de les bonificacions. El PP promet un abonament per a tot el transport públic de Catalunya de 30 euros al mes per als menors de 30 anys. El PSC vol una T-Mobilitat per a Girona, és a dir, un bitllet únic per a tot el transport públic i més serveis del Bus Express i la millora de les estacions d’aquest servei. Junts i ERC parlen també de millorar aquesta integració tarifària per poder oferir als usuaris més bonificacions i multiviatges, i posen l’accent en la necessitat de posar en marxa un servei d’autobús ràpid i amb moltes freqüències entre la ciutat de Girona i Salt i de millorar la connectivitat amb carrils bici entre totes dues. El partit republicà, a més, insisteix en la necessitat d’activar una ATM al Pirineu. De fet, la proposta estrella d’aquest partit, quant a la mobilitat, és un acord nacional per al transport públic, que aprofundeixi en un sistema integral i en l’eficiència.

Carreteres

La xarxa viària és l’altre gran capítol en què insisteixen tots els partits. Junts diu que vol promoure la territorialització de les infraestructures i que això és una qüestió d’igualtat d’oportunitats i un aspecte clau per lluitar contra el despoblament i per afavorir l’excel·lència econòmica i empresarial. Aposta per la variant de les Preses; també ho fan ERC i el PSC. En aquest cas, els socialistes remarquen la rellevància d’acabar aquesta variant que uneix l’accés al túnel de Bracons a la Garrotxa amb la futura variant nord d’Olot i tanca un circuit viari a la Catalunya interior. Tots tres partits insisteixen en la importància de la variant de les Preses també per evitar molèsties als veïns, juntament amb la d’Olot. El PP vol que s’estudiï la necessitat de la variant d’Olot i, si es demostra, prioritzar-la.

Junts vol que s’enllesteixi el desdoblament de la carretera N-2 a les comarques gironines i coincideix amb els socialistes i amb ERC que cal millorar la connectivitat a Llambilles, Torroella de Montgrí i Verges. El PSC, en aquest sentit, aposta per un pla d’accessos a la Costa Brava, que inclogui també allargar la C-32 fins a Lloret de Mar. El PP reclama la supressió dels peatges a les carreteres de la Generalitat, on n’hi ha, i ERC, per la seva banda, recorda que la Generalitat invertirà 5,5 milions d’euros en la construcció de dues noves rotondes al sector de l’estació de Salt, per contribuir a la descarbonització, que han de ser una realitat l’any vinent.

Aeroport

L’aeroport Girona-Costa Brava de Vilobí d’Onyar mereix l’atenció d’ERC, el PSC, Junts i el PP. A part de la connexió d’aquesta infraestructura amb la ciutat de Girona i els polígons industrials de la zona que proposa ERC, destaca la proposta dels socialistes de promoure-la com una eina per atraure turisme de qualitat. Pel PSC, l’aeroport de Girona ha d’estar lligat a la promoció turística.

Propostes, doncs, de tots els partits per millorar la mobilitat, algunes històriques i objecte de moltes campanyes.

Moratòria de nous polígons i defenses portuàries

Els Comuns Sumar i la CUP són els partits que fan una referència més explícita a la crisi climàtica i detallen propostes amb una visió més global per combatre-la. Els primer d’aquests partits proposa dictar una moratòria per als projectes de construcció de nous polígons al llarg del que anomena “corredors de serveis”, és a dir, la xarxa de Renfe, la carretera de titularitat estatal N-2 i la zona pirinenca en general. Segons els Comuns, cal restringir el creixement residencial en aquestes zones a l’anomenat creixement vegetatiu i redactar i aprovar un pla especial de protecció dels sòls agrícoles i forestals. També volen que hi hagi un corredor electrificat per a la mobilitat de persones i mercaderies entre la costa i l’interior de les comarques gironines.

Per la seva banda, la CUP parla de la necessitat d’una nova mobilitat adaptada a l’emergència climàtica, a l’abast de tothom i sostenible. Per a la formació assembleària, és molt rellevant la construcció d’una xarxa pública de trens tram molt potent i una altra xarxa de busos secundària que faciliti la connexió amb la xarxa ferroviària, tant la dels trens tram com la dels trens de més llarg recorregut.

Els socialistes són els únics, però, que tenen propostes per a una de les conseqüències més dramàtiques del canvi climàtic. Es tracta del creixement del nivell de mar, sobre el qual alerten els experts. El PSC, doncs, diu que cal crear un pla de defenses de les instal·lacions portuàries de les comarques gironines.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.