Política

Fins a 44 casos de “fraccionament indegut” de contractes des del 2018

La Sindicatura de Comptes en detecta a la ILC, la Sindicatura de Greuges, l’Oficina Antifrau, la L9 i el Departament de Justícia, l’AMB, ajuntament de Barcelona i diferents òrgans de la Generalitat,

Fins a 44 presumptes casos de “fraccionament indegut” en el procediment d’adjudicació de contractes menors i per fer obres ha detectat la Sindicatura de Comptes des del 7 de febrer de 2018 fins a l’actualitat, el que significa que un de quatre informes o el 28,28%, presenten algun possible tipus d’irregularitats, segons ha avançat l’ACN.

D’entre els casos que s’han detectat, a banda de la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) quan el dirigia Laura Borràs, també n’han detectat a la Sindicatura de Greuges, l’Oficina Antifrau de Catalunya (OAC), per l’adjudicació de la Línia 9 de metro, al departament de Justícia i diversos òrgans municipals. L’article 99.2 de la llei estatal 9/2017 de contractes del sector públic afirma que no es poden fraccionar contractes “amb la finalitat de disminuir la quantitat del mateix i eludir així els requisits de publicitat”. I en l’article 118 s’estableix que es consideren contractes menors els que tenen un valor estimat inferior a 40.000 euros, quan es tracta de contractes d’obres, o a 15.000 euros, quan es tracta de contractes de subministrament o de serveis. Els informes de la sindicatura avisen que “es va incomplir la prohibició de subscriure contractes menors que individualment o conjuntament superessin els valors màxims autoritzats per a aquest tipus de contractes”.

La Sindicatura també considera en altres casos que la contractació separada s’hauria d’haver fet en un únic contracte perquè es tracta de “necessitats recurrents o previsibles”. Un fet que, segons l’òrgan fiscalitzador, “suposa eludir els requisits de publicitat o relatius als procediments d’adjudicació que haurien correspost”.

En l’àmbit municipal hi ha diversos informes que detecten possibles irregularitats en contractes menors: Parcs i Jardins de Barcelona, al Consorci d’Aigües de Tarragona, el Consell Comarcal del Garraf, Consell General de l’Aran, el Consell Comarcal de l’Alt Urgell, l’Ajuntament d’Argentona, els Serveis Ambientals del Vallès Oriental, el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, la Recollida de Residus d’Osona SL, les Depuradores d’Osona SL, a Aigües d’Osona SA, el Consorci d’Educació de Barcelona, la Mancomunitat Intermunicipal Voluntària La Plana, a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el Consell Comarcal de la Garrotxa, la Mancomunitat d’Abastament d’Aigua del Solsonès, el Patronat de la Muntanya de Montserrat, el Consorci de Castelldefels Agents de Salut, el Consorci per a la Gestió dels Residus del Vallès Oriental, el Consell Comarcal d’Osona i als consorcis dependents, l’Ajuntament de Lleida, el Consorci de la Costa Brava-Entitat Local de l’Aigua i l’Institut Metropolità del Taxi.

Però també n’ha detectat a diferents organismes que depenen directament de la Generalitat com el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI), el Servei Meteorològic de Catalunya, l’entitat que edita el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), l’Institut Català d’Energia, l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, l’Institut Català Internacional per la Pau, l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca, els Aeroports Públics de Catalunya, el Consorci Museu Nacional d’Art de Catalunya, el Patronat de la Muntanya de Montserrat i Ports de la Generalitat.

Lliure concurrència

El síndic major de la Sindicatura de Comptes, Miquel Salazar, recomana a l’administració que hi hagi “més personal qualificat” que es dediqui a la contractació tenint en compte que la legislació en aquest àmbit és “complexa”. “És una llei que requereix certa preparació de coneixements jurídics i planificació a l’hora de contractar. La immediatesa no pot ser l’excusa per justificar un contracte o un altre. Els contractes requereixen planificació i qualificació del personal”, ha resumit en declaracions a l’ACN.  Segons Salazar, si s’escurcen els terminis de les licitacions s’aniria en detriment del licitador perquè les lleis “tenen com a objectiu preservar el principi de la lliure concurrència”. 



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.