Societat

Oci

Els drons competiran on ho feien els gossos

Un projecte privat vol recuperar les curses a l'antic canòdrom de la Meridiana, però amb aeronaus no tripulades com a protagonistes

És una de les activitats de Reimagine Drone, el nou projecte que vol potenciar la indústria dels drons a Barcelona

També s'obrirà al públic oferint formació en pilotatge i construcció

Qui volarà més de pressa al canòdrom? Els drons o la imaginació? Aquesta és una de les grans incògnites que planteja el projecte d'un grup d'empresaris catalans que volen convertir l'antic canòdrom de la Meridiana en el primer dronòdrom de Catalunya i, probablement, del món. Més enllà de la competició, la intenció del projecte Reimagine Drone és crear un hub per atraure i promoure el talent i la indústria vinculada a les aeronaus no tripulades.

El president i màxim accionista de la iniciativa, Joaquim Serra, creu que la principal missió serà identificar nous espais i negocis on desenvolupar i aprofitar la tecnologia dels drons. “Actualment s'utilitzen per a la retransmissió d'esdeveniments, recerca i rescat de persones, vigilància de fronteres, investigació fiscal, agricultura, control d'incendis, recerca arqueològica i geològica, o oci; les possibilitats són moltíssimes, però creiem que n'hi pot haver moltes més”, explica Serra.

Així doncs, gràcies a una aliança amb l'acceleradora d'empreses tecnològiques Incubio –que té la seu al Parc de Recerca Creativa situat al mateix canòdrom– es posarà en marxa un programa de suport per a emprenedors que ja estiguin innovant en el camp dels drons. La idea és triar les millors iniciatives i generar capital perquè rebin inversió. A la vegada, també proposarà reptes per trobar les millors aplicacions per a aquests aparells en camps com ara la logística, el transport, l'educació o la salut. El capital inicial de Reimagine Drone és de 70.000 euros, aportats conjuntament amb cinc socis més.

Més enllà de l'impuls empresarial, la segona gran branca del projecte té a veure amb la divulgació. L'aspiració d'aquesta iniciativa és esdevenir un centre de referència en el coneixement i desenvolupament de drons. Per assolir aquesta fita, oferirà formació en pilotatge i desenvolupament, tallers d'intercanvi de coneixements entre experts i serà la seu de la que es promociona com “la major dronoteca del país”, que probablement sigui també l'única.

Cal llicència per pilotar

Per controlar els drons cal haver obtingut una llicència que avala les capacitats del pilot. No és un procediment senzill, ja que el certificat RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) requereix superar un curs de seixanta hores de teòrica. És el mateix que ha de superar en primer terme tothom que es vulgui acreditar com a pilot d'avió i tracta tant de meteorologia com de navegació, comunicacions avançades i regulació aèria. A banda, l'aspirant també haurà de fer les hores de pràctica de vol que requereixi fins a assolir el correcte control de l'aeronau abans de presentar-se a l'examen. Per superar-lo, es pot triar el model de dron que es vol utilitzar, però la llicència serà només vàlida per a aquell model en concret, no per a la resta d'aparells similars. Obtenir la llicència és un pas imprescindible per poder contractar una assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers, que també és obligatòria per volar.

Els impulsors del Reimagine Drone volen “convertir Barcelona en la primera drone city” i tenen previst començar les primeres activitats aquest mes de setembre. Segurament, però, no ho podran fer en tots els àmbits, ja que la tercera branca del projecte, la dedicada a l'entreteniment, requerirà més preparació logística i administrativa. Es tracta de promoure les carreres de drons, una activitat de recent creació que genera molta expectació als Estats Units i Dubai.

Un circuit tancat amb xarxes

Per adaptar-se a la normativa en vigor i garantir la seguretat en les competicions, està previst que una xarxa de seguretat tanqui l'espai entre la coberta de les grades del canòdrom i el terra, així com els laterals. D'aquesta manera, quedaria un espai tancat de dos nivells d'altura per on les aeronaus podrien circular a tota velocitat. Les curses de drons es fan amb els pilots d'esquena al circuit, sense possibilitat de veure directament el seu aparell, i guiant-lo amb les imatges que aquest envia en temps real a una pantalla o ulleres especials.

La intenció dels organitzadors és fer les primeres curses i exhibicions durant la pròxima tardor, però el seu veritable objectiu és aconseguir els permisos municipals necessaris per arribar, en un futur, a poder tancar amb xarxes tot l'antic espai del canòdrom per fer curses sobrevolant tota la plaça. La idea és popularitzar aquesta nova pràctica fins a aconseguir dur-la a terme en recintes emblemàtics com el Camp Nou.

Un edifici singular
El Canòdrom Meridiana és obra dels arquitectes Antonio Bonet i Josep Puig Torné i, amb una superfície de 10.000 metres quadrats, es va inaugurar el 1964 i va obtenir el premi FAD de disseny. L'edifici, de dues plantes, és un bon exemple de l'arquitectura lineal i purista dels anys seixanta, amb una forta influència de l'estil industrial. Al davant ara hi té una plaça on encara es conserva l'el·líptica de 265 metres per on competien els llebrers. Es va tancar el 2006 i darrerament s'ha recuperat perquè sigui la seu del Parc de Recerca Creativa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia