Infraestructures i serveis

infraestructures

Comissió política pel traspàs de Rodalies al febrer

L’òrgan liderarà els grups executius per crear la nova empresa, traspassar infraestructures i acordar el finançament

El 18 de gener es crearà la comissió tècnica per l’aeroport del Prat

La consellera de Territori, Ester Capella, sortia satisfeta de la reunió aquesta tarda amb el ministre de Transports, Oscar Puente, amb diversos acords per abordar el traspàs de Rodalies, la reforma de l’aeroport del Prat i la construcció de la Ronda Nord entre Terrassa i Sabadell. La primera setmana de febrer es constituirà la comissió política entre ambdós governs que liderarà el traspàs de Rodalies a la Generalitat. Aquest òrgan impulsarà les diverses comissions de treball que afrontaran la creació de la nova empresa mixta Rodalies de Catalunya que substituirà Renfe en el servei ferroviari de proximitat, el traspàs de les infraestructures, el finançament necessari i la prestació del servei.

La prioritat pel govern català és “avançar en el disseny i la constitució de l’empresa” sobre la que pivotarà el desplegament del traspàs. Tenint en compte que l’acord polític d’investidura contempla el traspàs de les línies del Maresme, Sant Vicenç i Vic-Puigcerdà, el ministeri reafirma que només es traspassaran les línies “amb trànsit exclusiu de Rodalies” i que sigui “viable” excloure-les de la xarxa ferroviària estatal.

En un segon acord, el 18 de gener es constituirà a la seu barcelonina de Territori la comissió tècnica per a la modernització de l’aeroport del Prat El ministeri s’ha afanyat a reafirmar que ha de servir per convertir Barcelona en l’aeroport “de referència” al sud d’Europa en vols intercontinentals amb Àsia amb una inversió prevista de 1.700 milions, una gran operació urbanística que vol dur a terme el gestor estatal Aena sacrificant, si cal, l’espai natural protegit de la llacuna de la Ricarda, i a la que s’oposen els governs català i del Prat.

En darrer terme, Capella i Puente han acordat signar les encomanes de construcció dels intercanviadors de Rodalies i FGC a Volpelleres i Hospital General i de la pacificació de la N-II al Maresme un cop el consell de ministres aprovi els documents que ja tenen el vistiplau de la Generalitat. Un cop signats els convenis serà el govern català qui executarà les obres. El mateix passa amb la connexió de l’AP2 amb l’AP7, i l’Eix Pirinenc de la N-260, que es podran tramitar quan s’aprovi el canvi legislatiu pendent. De “molt profitosa” ha qualificat Capella la reunió i de “plena” la predisposició del ministre Puente tot recordant que “tots ens hi juguem la credibilitat” en referència directa al complexe traspàs de Rodalies.

El ministeri farà un nou conveni a la Ronda Nord

Més enrevessat és el desbloqueig de la Ronda Nord de Terrassa a Sabadell. La consellera ha volgut reafirmar de nou que el Govern complirà la seva paraula d’executar la prolongació de la B-40 en aquest tram però en les condicions tècniques establertes en el protocol signat per ambdós governs el 7 de juliol del 2023. Això vol dir que s’aparca el conveni presentat per l’anterior ministra Raquel Sánchez i rebutjat per la Generalitat i que Puente presentarà un text nou “ajustat escrupolosament” al protocol signat al seu dia. El problema en aquest cas és que també és una encomana de gestió que no es pot executar com les altres sense modificar un article de la llei estatal de carreteres. Capella avança que el ministeri havia inclòs el canvi legislatiu en un dels decrets que avui s’havien d’aprovar al Congrés amb el vot imprescindible de Junts. Per l’enredo d’avui en l’aprovació dels decrets, a la sortida de la reunió encara no se sabia si el canvi de la llei havia estat aprovat. En cas que no, el ministeri s’ha compromès a impulsar el canvi legislatiu per una altra via.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.