Societat

Cadenes fins a la platja

La carretera que uneix Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú va desesperar més d'un conductor que va abandonar el vehicle al marge

La nevada, en canvi, va passar de puntetes per Osona i el Vallès Oriental

A l'Alt Penedès el moment més crítices va viure de nou a deu del matí amb pobles incomunicats

La C-15, la carretera que uneix Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès, va ser una de les més afectades per la nevada d'ahir al matí. El Servei Català del Trànsit obligava a posar cadenes als vehicles que circulaven cap a la costa ja a Vilanova del Camí, a l'Anoia. I és que les comarques de la Catalunya Central com l'Anoia i el Bages i les del Garraf i l'Alt Penedès van ser algunes de les més afectades a la demarcació de Barcelona. A la C-15 molts conductors van haver de carregar-se de paciència i superar esperes de més d'una hora. Una situació que es va repetir als túnels del Garraf, tot i que allà es va complicar per algun accident.

A la C-15, a la zona de l'Alt Penedès i segons recollia l'ACN, molts dels conductors atrapats es van veure superats per la situació, si bé alguns d'ells sí que duien cadenes dins el cotxe, de manera que van poder continuar sense problemes després de col·locar-les. Molts altres, però, van optar per aparcar el vehicle a mig camí i esperar que la nevada s'aturés. En molts casos, ho van fer apropant-se a pobles del voltant, en espera de poder arribar al destí. La neu també va obligar a tallar la carretera local BV-2249, a Gelida. De tota manera, el moment més crític es va viure entre les nou i les deu del matí, quan la nevada va ser més intensa a l'Alt Penedès. Molts nuclis van quedar una estona incomunicats, amb l'obligació d'utilitzar cadenes per als desplaçaments. Al voltant de les dotze, però, les màquines llevaneu ja havien passat per bona part de les carreteres principals, i això va facilitar els desplaçaments. També va ser al migdia que va deixar de nevar, de manera que els veïns van començar a preparar pales i escombres per netejar vehicles, terrasses i voreres. Alguns d'ells asseguraven que l'estampa que havia quedat al Penedès és molt poc habitual però que la nevada del març del 2010 va ser encara més intensa i complicada.

Vista la situació, ja de bon matí el Consell Comarcal de l'Alt Penedès va decidir suspendre les rutes de transport escolar per motius de seguretat. Es tracta de quaranta itineraris que uneixen els nuclis allunyats amb els centres dels principals municipis. És un servei que utilitzen diàriament 1.400 alumnes, els quals ahir no van anar a escola ni a l'institut. De fet, molts centres de l'Alt Penedès van optar per tancar a mig matí per por de quedar incomunicats, alhora que molts mestres no van poder arribar-hi perquè s'estaven desplaçant des d'altres municipis. També van tancar dues escoles del Garraf: a Canyelles i Olivella. Aquest fet, però, es va donar en altres comarques, com ara al Bages, on es van veure afectades les línies de Moià, Castellbell i el Vilar i la de Viver i Serrateix.

Tot i que el fred va ser viu arreu, la neu va passar de puntetes per la comarca d'Osona, on va deixar algunes enfarinades a les cotes més altes, segons informa Ivette Ballesteros. Les zones més emblanquinades van ser les del Moianès i el Lluçanès, on es van suspendre les rutes de transport escolar i el servei de menjador en escoles com les dels municipis de Perafita, Alpens, Sant Bartomeu del Grau, Prats de Lluçanès i Oristà. Al Vallès Oriental la nevada hi va fer més presència però sense deixar gruixos destacats. L'institut escola Ramona Calvet de Castellterçol i l'escola La Popa de Castellcir no van fer classe. En canvi, a Montseny, l'escola Puig Drau, que dimarts a la tarda les va suspendre, ahir va tornar a la normalitat reprenent-les. Pel que fa a les carreteres vallesanes, la de Mosqueroles i la Costa, que estaven tallades des de dimarts al migdia, es van obrir ahir a la tarda.

Producció de sal doblada
L'empresa Iberpotash ha doblat la producció de sal de desgel en les últimes setmanes, segons va explicar a l'ACN el seu cap de vendes, Ramon Vilaseca. Si normalment surten entre cinquanta i cent camions amb cinc mil tones de sal cada dia, aquests dies en surten dos-cents amb destinació a tot Europa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.